Expositie 35 jaar HKB in 100 Kringbladen.

Op 18 mei bestond de Historische Kring Bemmel, Haalderen en Ressen 35 jaar. Het meinummer is het 100ste Kringblad.  Samen was dat voldoende reden om een expositie te organiseren.  Op 18 mei 2024 werd de expositie in de gang naast de kringruimte in De Kinkel geopend. De expositie is de hele zomer te zien als de Kinkel open is.

Klik hier om de foto’s van de opening te zien.

Op 18 mei 1989 werd de Historische Kring Bemmel opgericht en op 11 augustus 1989 werden de statuten van de vereniging vastgesteld.

Het doel van de kring: onderzoek doen naar allerlei aspecten van de geschiedenis en prehistorie van het dorp Bemmel, inzicht krijgen in taal en taaluitingen (dialecten), landschappelijke waarden en bevolkingssamenstelling en ernaar streven opgedane kennis te bundelen en te verspreiden en datgene te behouden wat eigen is aan het dorp.

Dit laatste punt resulteerde in de lancering van het Kringblad. Oud-voorzitter Eef Arns opende het eerste kringblad van de Historische Kring Bemmel in 1991 met de woorden ‘Met genoegen bieden wij u het eerste nummer van ons club- en informatieblad aan’. Bij het presenteren van dit eerste kringblad had de kring al 100 leden.

In 100 kringbladen staat veel over de ontwikkeling en de activiteiten van de kring. Daarop willen we in een tentoonstelling de aandacht vestigen. Wat heeft de kring allemaal gedaan en wat doet de kring nu? U ziet het in deze expositie.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *