Geschiedenis: Zwitserse week in Bemmel

Jaarlijks wordt tijdens de Vierdaagse week (de derde week van juli) een muziekkorps uit Zwitserland bij partikulieren in Bemmel, Haalderen en Ressen ondergebracht. Vanuit Bemmel worden verschillende aktiviteiten die met de vierdaagse te maken hebben door de Zwitserse muzikanten bediend. Dat is logisch want de Zwitserse Week in Bemmel dankt zijn bestaan en voortbestaan aan de Vierdaagse van Nijmegen.

De geschiedenis van de Zwitserse Week gaat terug tot het jaar 1963 waarin de Nijmeegse Politiekapel contact legt met de Musikgesellschaft Wädenswill uit het kanton Zürich in Zwitserland. Dit korps werd uitgenodigd om tijdens de Nijmeegse Vierdaagse het Zwitserse wandellegioen te begeleiden. Het lukte de Nijmeese Politiekapel niet om alle Zwitserse muzikanten bij leden van de Nijmeese Politiekapel onder te brengen. In die tijd was Theo van Rossum uit Bemmel werkzaam bij de Nijmeese politie en tevens lid van de Politiekapel. Na overleg met zijn schoonvader, Gerard van Loon, kwam de laattse in actie en bracht een twintigtal Zwitserse muzikanten onder in Bemmel. Uit dankbaarheid kwam de Musikgesellschaft Wädenswil in de Vierdaagseweek naar Bemmel en gaf er een concert en het gemeentebestuur ontving de muzikanten op het gemeentehuis, kasteel De Kinkelenburg.

In de nabespreking van de heer Van Loon, de Bemmelse VVV en het gemeentebestuur besloot men er een jaarlijkse happening van te maken. Dit gebueurde onder leiding van de toenmalige voorzitter van de VVV, de heer Akkermans. De perschef van het Zwitserse marschbataillon, Oberstleutnant Herbert Alboth, werd bereid gevonden om in Zwitserland jaarlijks een muziekkorps te zoeken voor Bemmel. Het moest wel een korps zijn dat in de hoogste klasse speelt en in staat is om zowel een concert te spelen als marsmuziek.

De Zwisterse Week was geboren. De heren Van Loon, en de bestuurders van de VVV, de heren Van der Sant en Straten zorgden voor de organisatie. In Bemmel groeiden er contacten tussen de Zwitserse muziekkorpssen en de plaatselijke verenigingen ESKA en UDI. Tegenbezoeken bleven niet uit.

Overzicht van de Zwitserse korpsen, die tot 2000 in Bemmel geweest zijn:

1963 Harmonie Wädenswil
1964 Harmonie Biel